Устами знаменитостей

«Хімія – це математика і поезія разом узяті» - М.В. Ломоносов

четверг, 22 января 2015 г.

Урок у 8 класі

Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань з теми «Основи та солі»
Мета уроку:
навчальна: систематизувати та поглибити знання учнів про класи неорганічних сполук, повторити їх властивості, закріпити вміння складати рівняння хімічних реакцій, називати речовини різних класів, розв’язувати розрахункові задачі за їх участю;
розвивальна: розвивати вміння учнів порівнювати, класифікувати, співставляти,  стимулювати розвиток пізнавального інтересу та креативного мислення, формувати вміння розв’язувати нестандартні завдання;
виховна: виховувати самостійність, наполегливість, творчість учнів.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Форми роботи: індивідуальна робота, фронтальна робота, робота в парах та групах
Методи навчання: самостійна робота, розв’язування задач, «Хрестики – нолики», «Знайди зайве», «Морський бій», «Практикум», «Мікрофон», методи ТРВЗ – «Символічна синектика», «Мозковий штурм», «Системний оператор».
Обладнання та матеріали: мультимедійний матеріал, таблиці, картки із завданнями, набір реактивів, таблиці «Ряд активності металів», Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва
Хід уроку
1. Організаційний етап (1-2  хв)
Організація учнів до навчання
2. Повідомлення теми, мети та завдань  уроку (2 хв)
3. Повторення  основних понять. (7 хв)
 Вправа «У колі друзів». (Учні працюють в групах – 1-2  хвилини  готують питання один одному і обмінюються ними)
Наприклад:
  1. Дайте визначення кислотам
  2. Які групи оксидів вам відомі?
  3. Як класифікують кислоти?
  4. Що спільного в кислот та  солей?
  5. Що відмінного у основ та солей?
Класифікація (Учні працюють в  групах – кожна група виписує «свої» речовини, потім перевіряють)
Розподіліть речовини по класах
Ba(OН)2,   HNO3,  CuSO4,  HBr,  K2S, H2SiO3,  SO3,   AlPO4,  CaCl2,   NaOH, Fe2O3,  Cl2O7,   К2O,  Ca(OH)2, H2SO3
                 
Знайдіть чужинця (Слайд ) (Фронтальна робота з класом)
  1. K2O,   CO2,  Са(ОН)2, SO3,     H2O,   Fe2O3  (Са(ОН)2 – основа, решта оксиди)
  2. H3PO4,   FeCl3,   HCl, H2CO3,   HNO3,  H2(FeCl3 – сіль, решта кислоти)
Перемішані формули: (групи отримують  набір формул, з яких потрібно скласти рівняння реакцій , підібрати до нього коефіцієнти) 
Учень  склав хімічне рівняння, а його молодший братик ненароком порвав аркуш, допоможіть відновити запис, враховуючи, що деякі формули можуть бути зайвими
  1. К2SO4    HCl   NaOH  FeCl3   Fe(OH)3     H2O     (Fe(OH)3  +  3HCl  = FeCl3  +  3H2O) 
  2. SO3     H3РO4   К3РO4      КОН    СаО   H2O    (3КОН  + H3РO4 = К3РO4 + 3H2O)  
              
4. Виконання тренувальних вправ (20 хв)
Заповніть пропуски у рівняннях реакцій  (Слайд)
(учні самостійно виконують завдання, з взаємоперевіркою):
І варіант
1)BaCO3+… = BaCl2+CO2+…
2)  … +  H2SO4 = ZnSO4+H2
3)MgO + …  = MgSO4
ІІ варіант
4)  …  +H2O = NaOH
5)Na2SiO3+CaCl2= … + …
6) …… = FeO + H2O

Рівняння навпаки (кожна з груп складає рівняння реакцій добування своєї солі)
Придумайте вихідні речовини для отримання таких солей (по кілька варіантів):
  1. ? + ? → Na2CO3
  2. ? + ?  → CaSO4
  3. ? + ?  → FeCl2
  4. ? + ?  →  K3PO4
Магічна четвірка – виберіть, які з сполук реагуватимуть між собою
Установіть відповідність між речовинами, що реагуватимуть одна з одною
  1. А. Zn(OH)2                       
  2. Б. CaO           
  3. В. FeSO4        
  4. Г. СО2                              
  1. HNO3  
  2. BaCl2
  3. Н2О
  4. NaOH
(учні працюють у групах, кожна з яких аналізує по 1 речовин (А, Б, В, Г),  потім результати співставляють та обговорюють)
1234
А     + -  -  +
Б  + - +  - 
В  - +  -  + 
 Г  -  -  +  +








 «Мозковий штурм»
  • Чому, коли болить горло не можна пити мінеральної газованої води?
  • Як очистити яйце від шкарлупи, не розбивши його?
Задача. Обчисліть, яку масу хлоридної  кислоти необхідно взяти Петрикові для досліду, враховуючи, що маса шкарлупи з одного яйця – 4 г. Вважати, що шкарлупа повністю складається з кальцій карбонату. (відповідь – 29,2 г)
Практикум. У саду і на городі
         Щоб рослини не уражали хвороби їх оприскують розчином купрум (ІІ) сульфату (“синім каменем”). Після обробітку залишилося трохи цього розчину і  Степанко вирішив злити його до посудини, але не знав, яку вибрати: залізну каністру, пластикове відро чи цинкове відро.
         Що ви йому порадите? Відповідь обгрунтуйте  рівняннями реакцій
Встановіть відповідність (фронтальна робота з класом)
Складіть праві та ліві частини рівняння, назвіть продукти реакції
  1. Na2CO3 + HCl
  2. MgO + H2SO4
  3. Ca(OH)2+CO2
  4. CuSO4 + KOH
  5. FeCl3 + NaOH
  • Cu(OH)2 + K2SO4
  • NaCl+H2O+CO2
  • Fe(OH)3 + NaCl
  • CaCO3 + H2O
  • MgSO4 + H2O
Самостійна робота по варіантах (А, Б, В)
“Морський бій”: 
з ким реагуватиме основа?
АБВ
1K2ONa2CO3H2SO4
2SO3H2SZn(OH)2
3H2OCuСl2P2O5
4H3PO4MgOCa(OH)2
5. Виконання творчих завдань (10-12 хв)
(учні виконують завдання за власним вибором, вчитель консультує)
Метод «Системний оператор» (бачення будь-якого об’єкта у його взаємозв’язках з іншими об’єктами) 
Із чотирьох елементів — Калій, Сульфур, Оксиген і Гідроген — складіть формули:  трьох оксидівдвох кислот, двох солей. однієї основи. Покажіть схематично можливість їх взаємоперетворення, тобто об’єднайте у систему
Метод «Символічна синектика» (для означення явища використовуються рухи, жести учнів)
Зобразіть типи хімічних реакцій: сполучення, заміщення, обміну (з утворенням осаду), розкладу.
Поетична задача
В пробірці першій є речовина,
Що небезпечна і до опіків їдка,
В пробірці другій вже сполука не така,
Та не на жарт вона палка.
Коли їх разом сполучить  -
Зникає небезпека вмить,
А залишаються в пробірці - чудеса –
Кухонна сіль й звичайная вода.
Запишіть даний процес за допомогою рівняння реакцій.
Обчисліть кількості речовин реагентів необхідних для добування 11,7 г кухонної солі (відповідь – по 0,2 моль)
Практикум «Нумо, кмітливці!»
Дано розчини речовин у 3 пробірках без етикеток: натрій хлорид, калій гідроксид, сульфатна кислота. Як їх розрізнити, маючи лише фенолфталеїн?          
6. Підсумки уроку та повідомлення домашнього завдання (3 хв)
Повторити  параграф 11-14.
Середній рівень. Вправа 128.
Достатній (1) та високий  (2) рівень:
Складіть речовини в ланцюжок перетворень та здійсніть їх:
  1. KOH,   KNO3,   K,     K2O                
  2. Na3PO4,   P,  Mg3(PO4)2,    P2O        
Високий рівень. Вправа 132 (задача)
Творче завдання. Скласти розповідь (казку) «Якби я був сіллю (основою)» 

Комментариев нет:

Отправить комментарий